Przywrócony zostaje rodzaj kontroli przedsięwzięć polegający na prowadzeniu kontroli na dokumentach w siedzibie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
W związku z powyższym, w przypadku takiej kontroli, Beneficjenci Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” będą zobowiązani do uzupełnienia na wezwanie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej wniosków o płatność końcową o dodatkowe dokumenty potwierdzające wykonanie zakresu rzeczowego przedsięwzięcia. Wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej może wezwać o dostarczenie w szczególności:
- protokołu odbioru prac od wykonawcy (w przypadku realizacji zadania tzw. siłami własnymi taki protokół wypełnia Beneficjent),
- specyfikacji technicznej dla zakupionych urządzeń/materiałów/towarów i/lub karty produktu,
- etykiety efektywności energetycznej (dla urządzeń elektrycznych),
- karty gwarancyjnej urządzeń (przy instalacji pieców gazowych wpis instalatora wraz z pieczęcią świadczące o pierwszym uruchomieniu pieca),
- zdjęć dokumentujących zrealizowanie przedsięwzięcia (zdjęcia muszą być wyraźne, aby czytelne były wszelkie informacje na nich uwiecznione, np. tabliczki znamionowe oraz opatrzone datą wykonania fotografii np.: zamontowane urządzenie, sprzęt, (w przypadku termomodernizacji) wymiary wstawionych okien, drzwi, ocieplonej powierzchni budynku (miarka),
- podpisanego przez Beneficjenta oświadczenia o wykonaniu inwestycji zgodnie z zapisami umowy dofinansowania oraz wymogami Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”,
- innych niezbędnych dokumentów (w zależności od specyfiki przedsięwzięcia) dla potwierdzenia zrealizowania inwestycji.
Po każdej przeprowadzonej w ten sposób kontroli na dokumentach sporządzony zostanie protokół, zgodnie ze wzorem określonym w Programie Priorytetowym „Czyste Powietrze”, który zostanie przekazany do Beneficjenta w celu poinformowania o przeprowadzeniu kontroli. W przypadku zastrzeżeń do zgodności zrealizowanego przedsięwzięcia z warunkami umowy o dofinansowanie lub zgodności ze stanem faktycznym wykazanym w protokole, Beneficjent będzie miał prawo do jednokrotnego złożenia dodatkowych dokumentów i wyjaśnień mających wpływ na ustalenia zawarte w protokole.
Pozytywny wynik przeprowadzonej kontroli na dokumentach będzie stanowił potwierdzenie wykonania czynności kontrolnych i jednocześnie, w przypadku kontroli przed wypłatą środków, będzie obok zatwierdzonego wniosku o płatność warunkiem wypłaty środków na rzecz Beneficjenta.
Uwaga: Dla zleceń kontroli przekazanych do 4 października 2022 roku (włącznie) oraz umów, w których wystąpią uzasadnione wątpliwości co do prawidłowej realizacji przedsięwzięcia, kontrole prowadzone będą na dotychczasowych zasadach, tj. poprzez wizytę w miejscu realizacji inwestycji.