Gmina wejherowo

Aktualności

Harcerska Akcja Zimowa w Gminie Wejherowo

81 Kaszubska Drużyna Harcerzy KASZEBA im. Gen. Józefa Hallera na biwaku zimowym w Bieszkowicach 13-17 stycznia 2020 roku

Harcerze z Gminy Wejherowo spędzali czas zimowych ferii w obiekcie Biblioteki i Centrum Kultury Gminy Wejherowo – w historycznym budynku dawnej szkoły w Bieszkowicach.

Świętujemy 100 lecie odzyskania Niepodległości i zaślubin Polski z morzem, podczas których Gen. Józef Haller przybywając w dniu 10 lutego 1920 r. na czele oddziałów Błękitnej Armii w imieniu Rzeczpospolitej do Pucka wrzucił do morza złoty pierścień na znak trwałego połączenia odrodzonego Państwa Polskiego z Bałtykiem.

Po dniach wypełnionych zdobywaniem umiejętności i wiedzy harcerskiej zasiadaliśmy wieczorem w obrzędowym kręgu ognia i przy akompaniamencie gitary śpiewaliśmy pieśni z tamtych lat i słuchaliśmy gawęd. Za dnia korzystaliśmy ze słonecznych dni podczas wędrówek śladami historii Gdyni oraz maszerując z Sopotu poprzez klif orłowski do Gdyni. W Gdyni – mieście z marzeń i morza, które uzyskała prawa miejskie w dniu 10 lutego 1926 roku – wędrowaliśmy od pomnika „Wypędzonych Gdynian”, poprzez Domek Abrahama przy ul. Starowiejskiej, byliśmy w Oceanarium, w porcie jachtowym a na koniec dotarliśmy na Polankę Redłowską. W tym miejscu w dniu 16 sierpnia 1933 r. był Lord Generał Robert Baden Powell – Naczelny Skaut Świata, założyciel ruchu skautowego, z którego wywodzi się harcerstwo. Kolejnego dnia maszerując deptakiem na Bohaterów Monte Cassino w Sopocie, podziwialiśmy pomnik niedźwiedzia Wojtka, który przeszedł szlak bojowy razem z 2 Korpusem Polskiej Armii pod dowództwem gen. Władysława Andersa. Pogoda była wspaniała, świeciło słońce, nie było dokuczliwego zimnego wiatru. Na molo mieliśmy okazję podziwiać piękne morskie widoki, podziwialiśmy klif i molo orłowskie a także sopocką plażę, latarnię morską i Grand Hotel. Patrole harcerzy otrzymały zadanie – dotrzeć do mola w Orłowie. Idąc bocznymi uliczkami znaleźliśmy pamiątkową tablicę poświęconą księciu poetów – Zbigniewowi Herbertowi. W parku w Łazienkach Północnych mijaliśmy pomnik założyciela kurortu – lekarza wojsk napoleońskich w randze chirurga – majora Jana Jerzego Haffnera. Fale morskie wypływały na brzeg sopockiej plaży, zalewając harcerskie buty. Była rywalizacja w rzucaniu „kaczek” na wodzie, przeskakiwaliśmy przez strumyki spływające z lądu do morza. Na molu orłowskim podziwialiśmy latające nisko mewy i kolejny cel naszej wyprawy – klif orłowski. Mieliśmy okazję zachwycić się wyciągniętą na brzeg drewnianą łodzią rybacką a także figurą Chrystusa – „Błogosławieństwo morza”, którą u stóp wzgórza postawili rybacy orłowscy w roku 1924. Wędrowaliśmy wzgórzem klifu podziwiając piękne widoki błękitnego morza, pobliskiego Orłowa, Sopotu i Gdyni. Z bliska przyjrzeliśmy się, jak potężne siły natury powodują zsuwanie się wysokich drzew z urwistego brzegu. Wędrówkę zakończyliśmy w Gdyni maszerując bulwarem i ulicami. Uwagę naszą zwróciła tablica poświęcona przedwojennemu małżeństwu zasłużonych gdyńskich instruktorów harcerskich – harcmistrzom Zofii i Bolesławowi Polkowskim. Przed budynkiem Urzędu Miasta podziwialiśmy pomnik patrona ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego. Kolejnego dnia wybraliśmy się na basen do Wejherowa, gdzie każdy mógł skorzystać z atrakcji wodnych zjeżdżalni, sauny, masaży wodnych oraz doskonalić umiejętności pływackie. W trakcie biwaku odbyły się zajęcia lepienia z gliny. Harcerze pełnili służby kuchenne i porządkowe. Biwak zakończyła AGAPA. Do domu uczestnicy wrócili pełni wrażeń z przeżytych chwil.

Biwak zimowy odbył się dzięki uprzejmości Pani Dyrektor BCK GW Nataszy Sobczak, a także przy wsparciu logistycznym Pana Mariusza Gustowskiego za co harcerze i ich rodzice serdecznie dziękują tradycyjnym pozdrowieniem – Czuwaj !!!

Zapraszamy wszystkich chętnych chłopców do wstąpienia do drużyny, przed nami Harcerska Akcja Letnia – obóz pod namiotami w Bieszkowicach.